Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]



Mail this Foto to a friend



Next >
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Saturday, 7-Feb-2009 07:57
http://www.glitterfy.com/()

assalamualaikum...
jangan jemu ye... kakak asyik tunjuk roti jer...
memang selalu kene buat roti nih sebab kat sini tak banyak kedai jual roti yg macam ni...
selera kita orang msia mane nak sama dgn orang sini...
dok sini lah baru tau buat roti... kalau kat msia boleh beli je...





roti kacang merah

cara
1. sediakan doh ban manis asas (resepi seperti di bawah)
2. bahagikan doh kepada 50g sebahagian bentukkan menjadi bebola dan biar selama 10 minit
3. canaikan doh
4. potong jaluran di sebelah bahagian tapi tidak sampai terus putus ketepi
5. sapukan inti (resepi seperti di bawah)
6. gulung dari bahagian yg tidak di potong terus ke bahagian yg di potong
7. letak diatas dulang pembakar dan biar menaik selama 45 minit
8. sapu telur dan bakar pada suhu 190'C selama 12 - 15 minit

inti kacang merah

bahan
150g kacang merah (kakak guna kacang merah dalam tin)
800ml air
150g gula
40g mentega

cara
1. rebus kacang merah hingga lembut (kakak kisar utk menghancurkannya)
2. tambah gula masak hingga pekat
3. tambah mentega dan terus masak hingga pekat





roti kelapa

cara
1. sediakan doh ban manis asas (resepi seperti di bawah)
2. bahagikan doh kepada 50g sebahagian bentukkan menjadi bebola dan biar selama 10 minit
3. isikan inti ke dalam doh dan balutkan
4. canaikan menjadi rata
5. lipat menjadi 1/4 bulatan
6. potong setengah pembukaan di bahagian tengah doh
7. tarik permukaan dengan cermat bentukkan V dan menghala keatas supaya inti dapat di lihat
8. letak diatas dulang pembakar dan biar menaik selama 45 minit
9. sapu telur dan bakar pada suhu 190'C selama 12 - 15 minit

inti kelapa

bahan
60g mentega
150g gula
1 biji telur
150g kelapa parut kering

cara
1. putar mentega dan gula hingga lembut dan gebu
2. tambah telur dan putar hingga tidak berbintil
3. campur kelapa parut dan gaul hingga sebati
4. bentuk menjadi bebola lebih kurang 25g setiap satu





roti sosej

cara
1. sediakan doh ban manis asas (resepi seperti di bawah)
2. bahagikan doh kepada 50g sebahagian bentukkan menjadi bebola dan biar selama 10 minit
3. canaikan doh bubuh sosej di tengah dan lipat kedua-dua bahagian doh
(kakak guna 1/2 sosej setiap roti)
4. potong di bahagian yg bersosej sahaja menjadi seperti bentuk sikat
5. pusingkan bahagian pertama ke sebelah kanan dan bahagian kedua ke sebelah kiri sambil meratakannya
6. teruskan sampai ke bahagian akhir
7. letak di atas dulang pembakar dan biar menaik selama 45 minit
8. sapu telur bubuh sedikit sayur campuran di atas permukaan (kakak tak bubuh)
9. paipkan mayonis dan sos tomato (kakak paipkan sos cili je)
10.bakar pada suhu 190'c selama 15 minit

doh ban manis asas

bahan
A
480g tepung roti } (kakak guna 600g tepung gandum biasa utk menggantikan kedua2 jenis tepung ni)
120g tepung gandum }
110g gula
10g garam
20g susu tepung
4 sudu teh yis segera
B
1 biji telur
300ml air sejuk
C
60g mentega

cara
1. adun A hingga sebati
2. tambah B dan uli sehingga menghasilkan doh
3. campur C ke dalam doh dan terus menguli untuk menghasilkan doh yang lembut dan kenyal
4. tutup doh dengan plastik biarkan ia naik selama 50 - 60 minit atau berganda saiznya

* kakak gunakan satu adunan doh asas je untuk membuat 3 jenis roti ni... dapat 8 ketul setiap jenis roti...
banyak jugak kan utk kami 4 beranak




© Pidgin Technologies Ltd. 2016