Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]



Mail this Foto to a friend



< Previous

Next >
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Thursday, 15-Jan-2009 11:23
http://www.glitterfy.com/()

kakak pernah beli patties ni di sebuah bakery kat sini... sedap
rasa teringin pulak nak buat sendiri
belek2 buku aneka pastri alex goh ternampak resepi cheesy patties ni
kakak pun mencuba... ini lah hasilnye
tapi rasenye kakak terlebih bakar... tengoklah... dah nak gelap warna intinye tu... :-D

cheesy patties


cheesy patties

bahan pastri
250g tepung gandum
150g mentega
secubit garam
60-80g air

bahan inti
A
150g bawang di hiris halus
3 tbsp minyak
B
2 batang daun bawang di potong
C
150g susu
150g krim whipping
D
100g parutan keju cheddar
E
3 biji telur
F
garam secukup rasa
lada secukup rasa
sedikit serbuk kulit kayu manis - kakak tak bubuh

cara
1. dadukan mentega dan gaul dgn tepung hingga menjadi seperti serbuk roti
2. tambah air dan adun menjadi doh - bentuk menjadi bebola dan leperkan
- balut dgn pembalut plastik dan simpan dalam peti sejuk selama 30 minit
3.canaikan pastri di antara 2 helai pembalut plastik menjadi 3mm tebal
4. potong dan lapikkan ke dalam acuan tat yg telah digris
5. panaskan minyak di A tumis bawang hingga perang dan lembut - ketepikan dan biar sejuk
6. bubuh sedikit A dan tabur sedikit B di atas pastri
7. masak C sehingga panas dan masukkan D dan kacau hingga sebati
8. tambah E yg telah di pukul dan di ikuti dgn F - kacau hingga sebati
9. isikan tat dgn adunan tersebut
10. bakar pada suhu 200'C selama 25 minit atau sehingga kekuningan


kakak belajar buat cakoi ni di cooking class petronita kat sini
di ajar oleh puan hazila hassan... terima kasih zila... :flowers:
bahan dan cara buat cakoi ni mudah je...
pagi2 pun kakak sempat buat untuk sarapan dan bekal anak ke sekolah
tambah pulak ada kuah kari semalam untuk di makan dgn cakoi ni...
tak payah kakak buat sosnye... :-D

cakoi


cakoi

bahan
500g tepung gandum
1 tbsp yis
1 1/2 tbsp gula
3 tbsp minyak jagung
1 tsp garam
1 tsp baking powder
1 tsp soda bikarbonat
2-3 ulas bawang putih - tumbuk halus
2 cawan air suam

cara
1. campur kesemua bahan dan gaul rata - biar mengembang selama 1/2 jam
2. panaskan minyak utk menggoreng
3. keluarkan adunan - uli dan canaikan setebal lebih kurang 1cm
(adunan ni memang agak lembek - taburkan tepung semasa menguli dan mencanai)
4. potong selebar 2 1/2 cm x 10cm dan potong tak putus di tengahnye
5. angkat dan tarik sedikit sebelum memasukkannye kedalam minyak panas
6. goreng hingga kekuningan

sos

bahan
6 tbsp cili kisar
9 tbsp gula
6 tbsp cuka
1 1/2 cawan air
2-3 ulas bawang putih - tumbuk halus
1 tsp garam

cara
1. campur semua bahan dan masak hingga mendidih


beberapa hari lepas kakak masak sambal tahu dgn udang dan kucai
udangnye tak nampak kan... menyorok agaknye :-D

sambal tahu dgn udang dan kucai



© Pidgin Technologies Ltd. 2016